فیلم سینمایی پلتفرم 2020-09-18

فیلم پلتفرم 1 آیرا فیلم

این فیلم، داستان جالب و کیفیت ساخت خوبی دارد و مهم‌تر از آن ارتباطاتی با دنیای پیرامون ما و زندگی طبقاتی نیز دارد. در هر بخش از فیلم می‌توان این ارتباط با زندگی واقعی را فهمید و در آن تامل کرد. همچنین پایان فیلم می‌تواند برداشت‌های متفاوت و جذابی داشته باشد که با توجه به میزان دقت شما به جزئیات و زاویه‌های مختلف، دیدگاه شما را نسبت به این فیلم تغییر می‌دهد. نقش اول فیلم پلتفرم، ابتدا پس از فهمیدن نحوه کارکرد زندان، و با تحریک و ایده‌گرفتن از یکی از کارمندان سابق زندان که بعدتر خودش نیز زندانی می‌شود، تصمیم به کنترل تقسیم غذا می‌گیرد تا به همه‌ی طبقات به اندازه یکسان غذا برسد. این قصد به دو روش انجام می‌شود که هر دو در نهایت نتیجه تقریبن مشابهی را دارند. اگر به این دست از نمادپردازی‌ها و استعاره‌های عمدتا دم‌دستی و ساده علاقه‌مند باشید، «پلتفرم» فراوان از آنها برای کسب نوعی کیفیتِ روشنفکرانه و انتقادی بهره برده است.

داستان مربوط به یک زندان با سازه عمودی است که تعداد زیادی محکومان به‌طور تصادفی در طبقات آن زندانی هستند. در این زندان عجیب؛ هر طبقه آن یک سلول است که به صورت عمودی روی هم قرار گرفته‌اند و از بالاترین طبقه (طبقه اول) تا پایین‌ترین طبقه (طبقه ۳۳۳) ادامه دارند. در هر سلول ۲ نفر برای یک ماه زندگی می‌کنند و این افراد تا وقتی که یکی از آنها آزاد شود یا از بین برود؛ با هم هستند. ماه بعد افراد همه طبقه‌ها به‌طور کاملاً تصادفی پس از بیدار شدن از یک خواب شبانگاهی؛ جابه‌جا می‌شوند و در طبقات و سلول‌های دیگر قرار می‌گیرند. انسان‌ها توافق کرده‌اند در این سازه محبوس شوند و تعدادی از آنها دورهٔ حکم زندان خود را در آن می‌گذرانند و برخی داوطلبانه به آن آمده‌اند.

تاریخ انتشار فیلم The Old Guard 2 سرانجام اعلام شد

با این حال شاید این سوال برایتان ایجاد شود که آیا ارتباطی میان قسمت اول و دوم وجود دارد؟ آیا باید پیش از قسمت دوم، قسمت اول را تماشا کنیم؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم. اثر  به بستری تبدیل می‌شود که رویکردهای ضد انسانی و تاثیر گذار خود را نمایان ‌کند. که پیش از این فیلم‌های معترض به ساختار کاپیتالیستی و سیاسی ایالات متحده ساخته نشده است.

یک زندان عمودی با یک سلول در هر سطح که دو نفر را در هر سلول خود جای دادهاست. با تنها یک سکوی غذایی و دو دقیقه در روز برای تغذیه از بالا به پایین.یک کابوس بی پایان برای به دام افتاده در گودال. مهم‌ترین دغدغه‌ی زندانیان این است که تا پایان ماه که سلول‌ها عوض می‌شوند، زنده بمانند. این قضیه برای افرادی که در سلول‌های پایین‌تر قرار دارند، بسیار سخت‌تر است. چون زندانی‌های طبقه‌های بالاتر عادت دارند بیشتر از حد نیاز غذا بخورند و به همین دلیل به طبقه‌های پایین‌تر غذای کمتری می‌رسد.

نقد فیلم سینمایی پلتفرم 2؛ افتضاح یا معمولی؟!

در عوض، فیلم‌ را می‌توان به عنوان فشردن قطرات نهایی یک ایده زمانی درخشان دید. این فیلم ابتدا در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو اکران شد و حق پخش آن به دلیل استقبال بینندگان و منتقدان، توسط نتفلیکس خریداری و به صورت جهانی منتشر شد. لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید. آنقدر نزول پیدا می‌کند که نسبت‌های انسانی و ساختاری در متن فیلم نهان می‌شود.

در این میان داستان را از زاویه نگاه شخصیت‌های پرمپوآن و زامیاتین می‌بینیم. فیلم پلتفرم در سال ۲۰۱۹ توسط یک کارگردان اسپانیایی به نام «گالدِر گازتِلو اوروتیا» ساخته شد. این اثر در همان سال توانست برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم از نگاه مردم در «جشنواره‌ی فیلم تورنتو» شود و این موفقیت، توجه شبکه‌ی نت‌فلیکس را به این فیلم رازآلود و علمی-تخیلی جلب کرد. قهرمان داستان مردی به نام «گورِنگ» است و او به عنوان یک داوطلب به این زندان آمده و قرار است در ازای شش ماه حضور در این مکان، یک مدرک دانشگاهی افتخاری به او داده شود.

در ادامه مقاله پیش رو از مستر دیالوگ با معرفی فیلم پلتفرم ۲ همراه شما هستیم. در سال 2019 گالدر گازتلو-اوروتیا (Galder Gaztelu-Urrutia) اقدام به ساخت یک فیلم اسپانیایی تحت عنوان پلتفرم کرد که در ژانر پادآرمانشهری و مهیج ساخته شده بود. عنوان این اثر در اسپانیایی El hoyo بود و دیوید دسولا (David Desola) طرح داستان آن‌ را ارائه داده بود. این اثر مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و فروش خوبی داشت تا جایی که سازندگان تصمیم گرفتند تا دومین قسمت آن را نیز بسازند.

سریال دیو و ماه پیشونی ۲ قسمت ۳

در ادامه گورنگ تصمیم می‌گیرد با همراهی مرد سیاهپوست سوار سکو شده و به طبقات رفته و توزیع عادلانه غذا انجام دهد. در ادامه در یکی از طبقات، گورنگ و مرد سیاهپوست با دو زندانی درگیر می‌شوند که قصد کشتن زنی که به دنبال دخترش می‌گردد را دارند. تعداد طبقات زندان خیلی بیشتر از محاسبات گورنگ است و غذاها زودتر از طبقات تمام می‌شود. گورنگ به همراه مرد سیاهپوست به طبقه ۳۳۳ می‌رسند، جایی که دختر آن زن در آنجاست؛ دسر سهم دخترک می‌شود، مرد سیاهپوست می‌میرد و گورنگ که به شدت زخمی است، دخترک را به عنوان پیام روی سکو به طبقه صفر می‌فرستد.

دیدگاه های کاربران

داستان این اثر، ظاهری ساده و در برخی موارد غیر قابل باور دارد؛ به عنوان مثال، یک پلتفرم متحرک، هر روز در زمانی مشخص از میان طبقات این زندان عبور کرده و زندانیان در هر طبقه می‌توانند برای مدتی کوتاه، خواکی‌هایی که روی این پلتفرم قرار گرفته را بخورند. اهمیت پلتفرم یاد شده و خوراکی‌‌ها در فیلم، حتی در نامگذاری این اثر هم به خوبی مشخص است؛ با این وجود، نحوه‌ی حرکت این پلتفرم جادویی میان طبقات مختلف به هیچ وجه به بیننده توضیح داده نمی‌شود. این مکان نه یک زندان واقعی است و نه یک آزمایشگاه؛ چون برخی از افراد (مثل قهرمان داستان) با پای خود وارد این بازی شده‌‌اند و عده‌ای دیگر، برای طی کردن دوران محکومیتشان. به طور کلی، داستان این اثر اطلاعات چندانی در خصوص پیشینه‌ی زندان یاد شده و سازند‌گان آن به مخاطب نمی‌دهد و روایت داستانی در فیلم پلتفرم تنها بهانه‌ای برای پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی است. آنچه فیلم پلتفرم را به تجربه‌ای ارزشمند و به‌ یاد ماندنی تبدیل می‌کند، درک نمادها و استعاره‌هایی است که در دل این اثر قرار گرفته. فیلم سینمایی پلتفرم (The Platform) به کارگردانی گالدر گازتلو اوروتیا و هنرمندی ایوان ماساگوئه، یک اثر علمی تخیلی، ترسناک و مهیج است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است.

حتی فیلم چنداسکاری «انگل» را  برای واکسینه‌کردن سرمایه‌داری ساخته‌شده‌اند. اگر هم پیش‌تر این فیلم‌ را مشاهده کرده‌اید، به نظر شما این اثر تا چه حد موفق بود؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر فیلمبازان به اشتراک بگذارید. حالا قسمت دوم چه حرفی برای گفتن دارد؟ در این قسمت شاهد چه داستانی هستیم؟ آیا موفقیت قسمت اول تکرار شده است؟ این‌ها سوالاتی است که قصد داریم تا در این بلاگ پست از مجله سینمایی مستر دیالوگ پاسخ دهیم. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

واژه‌ی گورنگ (Goreng) ریشه در زبان «اندونزیایی» دارد و می‌توان آن را «پخته» معنی کرد. این امر خود نشان‌دهنده‌ی مسیری است که قهرمان داستان باید در پیش بگیرد؛ مسیری که او را به فردی دانا و پخته تبدیل خواهد کرد. گورنگ درست مثل دن کیشوت، دچار تحولات گوناگونی می‌شود و تماشای این تحولات و سرنوشت او، بیننده را تحت تاثیر قرار خواهد داد. فیلم اسپانیایی Platform یا پلتفرم  به کارگردانی گالدر گاتلو-اوروتیا، اثری دیستوپیایی و مهیج محصول سال 2019 است. داستان فیلم Platform در یک برج بزرگ به نام “مرکز خود مدیریتی عمودی” جریان دارد که در آن ساکنان به دلیل جرایم یا دلایل مختلف زندانی می‌شوند. این افراد در طبقات مختلف برج جابه‌جا می‌شوند و غذای روزانه آنها از طریق سکویی به نام “پلتفرم” تأمین می‌شود که از بالاترین سطح به پایین حرکت می‌کند.

مستند سینمایی رخ  به کارگردانی سام کلانتری و تهیه کنندگی سام کلانتری و آرش صادقی برداشتی آزاد از زندگی و رویاهای علی اکبر صادقی نقاش معاصر و هنرمند نامی هنرهای تجسمی است. فیلم پلتفرم ۲ در واقع بیشتر همان دستورالعمل‌های فیلم اول را دنبال می‌‌کند اما پیام‌های اخلاقی جدیدی دارد و معماهای کنجکاوی‌ برانگیزی دارد. به نظر ما می‌شود سکانس‌های اکشن فیلم پلتفرم ۲ را از لحظات برجسته این اثر سینمایی دانست.

اگر این بوده مفهوم خوبیه اما کاش به شیوه بهتری نمایش داده میشد از دو منجی انتظار چنین خشونتی نمی رفت. چیزی که شاید فیلم سینمایی پلتفرم 2 و قسمت اول را برای ما قابل تحمل کند و ما را مقداری به فکر وادارد، نقطه عطف داستانی این دو اثر است. اگر نگاهی به کلیت و تم داستان داشته باشیم، سازندگان پلتفرم تلاش کرده‌اند تا هرچند به شکلی نمادین نظام تمامیت خواه، اختلاف طبقاتی و نبود عدالت اجتماعی را نقد کنند. طبقات بالایی غذای بهتر و بیشتری می‌خورند؛ اما طبقات پایینی از پسماند طبقات بالایی استفاده می‌کنند. هر طبقه نمی‌تواند صدای خودش را به طبقات بالایی برساند و اصلا گوش شنوایی وجود ندارد و طبقات بالاتر هم طبقات پایینی را آن‌قدر حقیر می‌پندارند که ارزشی در هم‌صحبتی با آن‌ها نمی‌بینند.

این مفهوم  را کودکان هفت ساله پیش دبستانی هم، در میان همبازی‌های خود درک می‌کنند. نمی‌توان فیلم پلت‌فرم را حتی در ارائه مضمون ایدئولوژیک ‌اش ممتاز و یگانه برشمرد. الگویی رایج که حجم ارجاعات به آثار پیشین را در مقدمه هر بررسی و تحلیل، مبنای نقد قرار می‌دهد. برای استفاده بهتر از آیرا فیلم، فیلترشکن خود را خاموش و صفحه را از اول باز کنید.

در وسط این زندان، یک فضای خالی وجود دارد که یک سکوی بزرگ هر روز از بالاترین طبقه (طبقه‌ی یک) به پایین‌ترین طبقه‌ی آن می‌رود. روی این سکو که در هر سلول چند دقیقه توقف می‌کند، مقدار زیادی غذا با توجه به سلایق همه‌ی زندانی‌ها قرار دارد. حربه‌ای که ایموگیری برای اصلاح شکل تغذیه زندانیان به کار می‌گیرد بدونِ چاشنیِ اجبار و خشونتی که گورنگ به آن اضافه می‌کند برای دیگر زندانیان چیزی شبیه شوخی‌ست و فیلمسازِ جوان بار دیگر کنایه گزنده و گستاخانه‌ی خود را نثار اقشار میانی جامعه می‌کند.

شاید آوردن کتاب به یک زندان مخوف در ظاهر احمقانه به نظر برسد، اما همانطور که پیش از این اشاره کردیم، برای درک این اثر باید نگاهی نمادین به وقایع داستان داشته باشیم. گورنگ با خواندن این کتاب، کم‌کم دگرگون شده و تصمیم می‌گیرد تا نسبت به وقایع اطراف خود بی‌تفاوت نباشد؛ درست مثل دن کیشوت که با خواندن داستان‌هایی در خصوص راه و رسم شوالیه‌ها، می‌خواهد مانند آن‌ها باشد. گورنگ و دن کیشوت هر دو به دنبال افتخار و شرافت هستند؛ یکی می‌خواهد راه و رسم شوالیه‌های نجیب را زنده کند و دیگری هم برای به دست آوردن یکی از مهم‌ترین افتخارات مردم امروز – یعنی کسب اعتبار علمی – پا به این زندان می‌گذارد.

فیلم پلتفرم 1 (The Platform) اثری متفاوت و خلاقانه از سینمای اسپانیا است که در سال 2019 به کارگردانی گالدر گازتلو-اوروتیا ساخته شد. این فیلم در ژانر علمی‌تخیلی و دلهره‌آور، داستانی نمادین درباره جامعه، نابرابری و رفتار انسان‌ها در شرایط سخت را روایت می‌کند. داستان فیلم در فضایی مرموز به نام “حفره” یا همان “پلتفرم” اتفاق می‌افتد؛ جایی که زندانی‌ها در طبقات مختلفی قرار دارند و یک سکوی غذایی، به‌صورت روزانه از بالاترین طبقه به پایین‌ترین سطح حرکت می‌کند. نمادگرایی موجود در این اثر باعث شده تا پرداخت شخصیت‌های داستان هم بسیار عمیق و قابل تامل باشد. قهرمان اصلی این قصه یعنی گورنگ، نسخه‌ی امروزی یکی از قدیمی‌ترین قهرمانان ادبیات جهان یعنی «دن کیشوت» است.

غذاها بر اساس سلیقهٔ تمام زندانیان که در ابتدای ورود از آن‌ها پرسیده شده است؛ به بهترین نحو؛ آماده می‌شوند. من فکر میکنم زن زرد پوست وقتی به پلتفرم اومده واقعا شرایطش اونطور بوده که کارمند میگفت ولی شاید قربانی تعرض شده و اون بچه رو در پلتفرم باردارشده و بدنیا آورده . اینکه مرد با کتاب و داوطلبانه به گودال اومده بود بنظرم نماد زندانیان اعتقادی (مثلا سیاسی)میتونه باشه که در هر دوره ای با اصرار بر اعتقاداتشون تا پای جونشون پیش میرن. اما یه مورد برام قابل درک نیست چرا دو مرد با کشتن طبقات بالایی قصد زنده نگهداشتن طبقات پایین رو داشتن؟ ایا منظور این بود که غذاخوردن فقط برای بقای انسان نیست و بقای انسانیت و عدالت مهمه، یعنی هدف هماهنگی با عدالت هست هرکسی که با عدالت موافقه باید زنده بمونه .

فیلم سریع باش با دوبله فارسی

این اثر به عنوان پیش‌درآمدی بر فیلم‌ اول ساخته شد و نتوانست موفقیت قسمت اول خود را کسب کند. اگر قسمت اول را تماشا کرده‌اید و از فضای این فیلم لذت بردید، متوجه هستیم که بر سر مسیر دوراهی تماشای قسمت دوم قرار گرفته‌اید. مثل همیشه تصمیم نهایی برای تماشای فیلم را به شما می‌سپاریم؛ اما در کل باید گفت که اگر دوست ندارید تا دوباره سکانس‌ها و درون مایه‌ای تکراری را مشاهده کنید، به تماشای فیلم پلتفرم ۲ ننشینید.

دانلود ویدیو

اگر در ساختن جامعه‌ی بی طبقه سوسیالیستی موفق نمی‌شوی دست به چیدمان طبقانی موجود نزن. فیلمو یک سرویس جامع و رایگان دانلود و تماشای آنلاین انواع فیلم، سریال و انیمیشن‌های ایرانی و خارجی با بهترین کیفیت به صورت زبان اصلی، زیرنویس فارسی، دوبله شده می‌باشد. هیچ ظرافت سینمایی درخوری ندارد و تنها پیام صریح ساده‌انگارانه فیلم این است که سرمایه‌داری موجب تضاد طبقاتی سخت می‌شود. حال که با داستان و فضای فیلم The Platform 2 بیشتر آشنا شدیم، وقت آن رسیده تا نیم نگاهی به بازیگران این مجموعه داشته باشیم. اگر پیش‌تر به تماشای فیلم های اسپانیایی نشسته باشید، اکثر بازیگران از دید شما جدید و حتی ناآشنا به نظر خواهند رسید.

با این حال باید صادقانه بگوییم که اگرچه قسمت دوم بدون شناخت قسمت اول هم قابل‌درک است؛ اما اتصال موضوعی بین دو فیلم، تجربه‌ی تماشای آنها را کامل‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. این گره‌های داستانی از همان ابتدا به شکلی هوشمندانه نوید ساخت و تولید فیلم پلتفرم ۲ را به مخاطبین می‌دادند. بنابراین می‌توان گفت که قسمت دوم، نه تنها قصد دارد تا به شکلی غیر مستقیم به پرسش‌های قسمت اول پاسخ می‌دهد، بلکه سازندگان تلاش می‌کنند تا نقد خودشان نسبت به جایگاه و عدالت اجتماعی را به شکل دقیق‌تری مطرح کنند. با این حال سوالی که مطرح می‌شود این است که مجموعه سینمایی پلتفرم در نقد عدالت اجتماعی و جامعه سرمایه داری تا چه اندازه موفق عمل می‌کند؟ این سوالی است که در بخش نقد و بررسی به آن پاسخ خواهیم داد.

پیامی مبنی بر نیرویی که همچنان بر «خیر» بودن خویش و مقابله‌اش با نیروی «شر» مصر و ثابت‌قدم است. «پلتفرم» این‌گونه پایانِ خوش خود را جشن می‌گیرد تا احتمالا مخاطبانِ میلیونیِ نت‌فلیکس، توامان از تماشای تجربه‌ای گاه ترساننده و مهیج و گاه تفکربرانگیز و تفسیرپذیر، لذتِ معقولی برده باشند. اما پایانِ امیدوارانه‌ی «پلتفرم» را سخت می‌توان ساده‌اندیشانه و تحمیلی تصور نکرد. گویی فیلمساز بعد از نمایش چنان جرثومه‌ی تباهی و قهقهرای بازگشت‌ناپذیری، ناگاه از موضع واقع‌بین و عبوس خود عقب‌نشینی می‌کند تا دریچه‌های امید به انسانیت و پیروزی خیر بر شر را همچنان باز نگه دارد. در این مواجهه گورنگ به عنوان شخصیتی روشنفکر و خردمند در موقعیتی ضعیف و آسیب‌پذیر تصویر می‌شود که گویی با سهل‌انگاری، مناسباتِ جایی که به آن قدم گذاشته را نمی‌شناسد.

ایده‌ی اصلی فیلم پلتفرم 1، نقدی هوشمندانه به بی‌عدالتی در توزیع منابع و رفتار انسان‌ها در مواجهه با محدودیت‌هاست. در واقع می‌خواهیم بگوییم که اکنون که به زندگی و سرنوشت خود در کشوری مثل ایران نگاه می‌کنید به شکل دقیق‌تری در هنگام تماشای پلتفرم 1 متوجه خواهید شد که رنج طبقات‌ پایین‌تر اقتصادی و محرومیت از ساده‌ترین منابع اقتصادی چه حسی دارد. فیلم The Platform اثری سرگرم‌کننده و تامل‌ برانگیز است که به خوبی از دردهای جوامع انسانی می‌گوید.

اصلا بدجنسی نیست که این را نوعی پس‌گرفتنِ حرف، و عقبگرد از سوی فیلمساز تلقی کنیم. ایرا فیلم جاییه که میتونید فیلم ها و سریال های ایرانی خارجی رو به صورت آنلاین و رایگان تماشا و دانلود کنید. از جدید ترین فیلم ها تا سریال های پربازدید، همه رو با کیفیت عالی پیدا خواهید کرد. فیلم در بازی بازیگران، میزان آگاه کردن مخاطب، گام و واضح بودن داستان ارجحیت دارد و موضوع آن تازه است. تقریبا می‌توان گفت که نقد منتقدین مطرح دنیای سینما با چیزی که از فضای فیلم برای شما فیلمبازان عزیز شرح دادیم، همخوانی دارد. از بین 7 منتقد سرشناسی که به این فیلم رای دادند، 1 نفر نظری مثبت، 5 نفر نظراتی متوسط و 1 نفر نظی منفی داشتند.

یکی از عوامل کلیدی محبوبیت مجموعه فیلم سینمایی پلتفرم، بدون شک اتمسفر عجیب و بی‌رحمانه آن بود. خبر خوب این است که همان حال و هوا، با تغییرات بسیار جزئی، دوباره به تصویر کشیده شده است. نورپردازی کم و لامپ‌های نارنجی، هنگام حرکت دوربین بین طبقات، تصویری مرموز و نگران‌کننده از این سازه نمادین را به مخاطب القا می‌کند. اگر از حق نگذریم موسیقی که در این دو قسمت به کار گرفته شده است، حس مرموز بودن و وحشت بزرگی را به مخاطب القا می‌کند.

شاید نگاه این فیلم به انسان‌ها و مشکلات آن‌ها کمی اغراق‌آمیز باشد، اما دغدغه‌ و تلاش سازندگانش برای تلنگر زدن به مخاطب، آن را به اثری ارزشمند تبدیل کرده. فیلم پلتفرم محصول اسپانیا در سال 2019 است که توسط گالدر گازتلو یوروتیا کارگردانی شده. از بازیگرانی که در این فیلم وحشت و علمی تخیلی به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان ایوان مسگیو، زورین اگایلئور، آنتونیا سن خوان، امیلیو بوآل و الکساندرا ماسانگای را نام برد. پلتفرم یک زندان عمودی با یک سلول در هر سطح است که دو نفر را در هر سلول خود جای داده است. با تنها یک سکوی غذایی و دو دقیقه در روز برای تغذیه از بالا به پایین.یک کابوس بی پایان برای به دام افتادگان در این گودال.

دانلود جوکر فصل اول قسمت اول

این سیستم به گونه‌ای طراحی شد که هرچه افراد در طبقات پایین‌تر قرار بگیرند، غذای کمتری برای آنها باقی می‌ماند. پلتفرم 1، پایه‌ای قوی برای درک ساختار و پیام کلی این داستان نمادین ایجاد می‌کند. در واقع به بیان بهتر اگر به تماشای قسمت اول ننشسته باشید به سختی متوجه پیام و هدف اصلی قسمت دوم خواهید شد. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، فیلم The Platform 2، با گسترش دنیای حفره، لایه‌های بیشتری از مسئله و نقدی که در قسمت اول شرح داده است را باز می‌کند. بنابراین در یک جمله می‌توان گفت که قسمت اول یک آمادگی ذهنی برای شما ایجاد می‌کند.

در فیلم کوتاه «طبقه بعدی» – برنده نخل طلای کن در سال در فضایی سورئال با میهمانی عجیبی طرفیم که در آن تنی چند از افراد مختلف دور میزی مفصل و پروپیمان گرد آمده و با ولع مشغول تناول کردن خوراک‌ و غذایی مفصل و تجملاتی‌اند. افراد دور میز رفته‌رفته با چنان حرص و ولعی محتویات روی میز را می‌بلعند که این کشاکش و حرص حیوانی آنان را سنگین‌تر و پروارتر کرده، به نحوی که از شدت سنگینی و انباشتگی، زمین زیر پایشان شکافته و به طبقه‌ای پایین‌تر سقوط می‌کنند. و این روند سقوط و اضمحلال در حالی که توسط گروهی نوازنده و یک سرپرست نظاره می‌شود تا قعر ناپیدای یک سیاهی ادامه دارد.

دانلود جوکر فصل اول قسمت دوم

هویک کوچکریان (Hovik Keuchkerian) بازیگر، استندآپ کمدین و بوکسور سابق اسپانیایی است. او از سال 2010 با سریال Hispania, la leyenda وارد دنیای بازیگری شد و فیلم‌های Scorpion in Love، Riot Police و Un amor مورد توجه قرار گرفته‌اند. این بازیگر در 14 نوامبر 1972 (23 آبان 1351) به دنیا آمد و تا کنون برنده جوایز مختلفی شده است. در مجموع می‌توان گفت که فیلمبازان در سایت IMDB نمره 5 از 10 و منتقدین در سایت راتن تومیتوز، نمره 35 از 100 را به فیلم The Platform 2  داده‌اند.

عددِ 666 در دم‌دستی‌ترین حالت ممکن اشاره به زندانیانی دارد که بنا بر موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند، «شیطان» و «شیطنت» درونشان بیدار شده و هر یک در مقامِ یک ابلیس تمام و کمال تنها به «خود» و موقعیت خود فکر می‌کنند. آنها طبق سیاست متولیانِ زندان باید به نوعی تکبر و خودخواهیِ شیطانی آلوده شوند تا بتوانند دوران زندانِ خود را طی کنند و پاداش خود از قِبَل این خودسپاریِ شیطانی را دریافت کنند. مردی به‌ نام گورنگ بطور داوطلبانه وارد زندانی عمودی و طبقاتی شده تا با وعده‌ی دریافت مدرکی تحصیلی و البته ترکِ سیگار، تجربه‌ای جدید را از سر بگذراند.

زندانی به نام پلتفرم وجود دارد و شخصیت اصلی فیلم به نام گورنگ، به صورت داوطلبانه تصمیم می‌گیرد مدت ۶ ماه را در آنجا سپری کند و کتاب بخواند. این زندان طراحی و قوانین خودش را دارد؛ طبقات زیادی در آن وجود دارد و در هر طبقه فقط دو زندانی هستند، در کف و سقف هر طبقه هم یک سوراخ وجود دارد. هر روز یک سکو پر از غذا از طبقه اول وارد زندان می‌شود و در هر طبقه ۲ دقیقه توقف می‌کند تا زندانیان غذا بخورند. او در ادامه با کمک یک زن -که هر روز روی سکو در طبقات مختلف به دنبال دخترش می‌گردد- پیرمرد را می‌کشد و در طول ماه با خوردن گوشت بدن او زنده می‌ماند. در ماه بعد باز گورنگ در یکی از طبقات بالایی بیدار می‌شود، به همراه زنی که قبلا از کارکنان زندان بوده و بعد از فهمیدن حقیقت زندان تصمیم به آمدن در زندان و اصلاح گرفته است. در ابتدای ماه زن قصد دارد با صحبت، افراد سلول طبقه‌ی پایینی را متقاعد کند که فقط به اندازه‌ی نیازشان غذا بخورند تا غذا به تمام طبقات برسد؛ صحبتی که اثرگذار نیست و در ادامه تهدید گورنگ به ریختن ادرار و مدفوع در غذا کمی (شاید در حد یک یا دو طبقه) موثر واقع می‌شود.

پیرمرد اما نماد افرادِ انعطاف‌پذیری‌ست که می‌توانند به خوبی خود را با سازوکار جامعه‌ و محیطی که در آن به سر می‌برند وفق دهند و حتی با استناد به قواعد این محیط – بخوانید پلتفرم- دست به هر جنایت و رذالت ممکن نیز بزنند. یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کاراکترهای این فیلم، زنی به نام «میهارو» است. عده‌ای باور دارند که او به دلیل از دست دادن فرزند خود در زندان دیوانه شده است؛ برخی هم او را بازیگری می‌دانند که بیش از اندازه در نقش خود فرو رفته و برای کسب شهرت پا به زندان گذاشته. در هر دو صورت، نمی‌توان جایگاه این شخصیت در دنیای فیلم را به درستی درک کرد. میهارو نمی‌تواند صرفا نقش یک قربانی را بازی کند؛ چون خودش هم برای رسیدن به اهدافی که دارد، جان سایر زندانی‌ها را می‌گیرد. اگر میهارو نماینده‌ی تمام زنانی است که در راه رسیدن به شهرت و قدرت، در دام امیال پلید افرادی مثل «هاروی واینِستِین» گرفتار می‌شوند، پس نباید دستان خودش به خون بی‌گناهان آلوده باشد.

در این مواجهه خشن و غیراخلاقی تنها کسی که جایی برای موجودیت خود نمی‌بیند خودِ ایموگیری‌ست. و انتحارِ او به آن شکل دلخراش، پایانی بر اعتقادِ اصلاح و آبادی جامعه به شکلی مسالمت‌آمیز و اخلاقی‌ست. واکنش‌ها به «پلتفرم» مخصوصا از سوی تماشاگرانِ عام عمدتا مثبت و ستایش‌آمیز بوده است. فضای درگیرکننده داستان و محتوای استعاری و نمادین «پلتفرم»- که معمولا آدرسهای دم‌دستی و سرراستی هم دارد- آنقدر به مذاق مخاطبان عام خوش آمده که در مدتی کوتاه این اثر اسپانیایی به یکی از پربیننده‌ترین آثار نت‌فلیکس در سال جاری تبدیل شده است. در ادامه سعی داریم نگاهی منطقی‌تر و منصفانه به این درامِ علمی‌تخیلیِ ترسناک داشته باشیم تا شاید از زاویه‌ای دیگر با نکات مثبت و منفی آن آشنا شویم.

«نقد تطبیقی» الگویی رایج در میان منتقدان، برای تحلیل مقدماتی هر اثر هنری است.

از طرفی در بازه‌های زمانی مشخص، طی یک فعل و انفعال، سلول و در واقع طبقات زندانیان جابجا شده و مثلا فردی که در طبقات بالایی این زندان قرار داشته ناگهان از قعر آن سر در می‌آورد. و این چیزی‌ست که باعث می‌شود هر زندانی در هر شرایطی تنها و تنها به زنده ‌ماندن خود فکر کند. فیلم پلتفرم ۲، اثر سینمایی است که به شما نشان خواهد داد که همچنان قسمت دوم یک مجموعه می‌تواند از قسمت اول آن بدتر عمل کند! در سال 2019 که نخستین بار قسمت اول فیلم سینمایی پلتفرم منتشر شد، حتی فیلمبازانی که تا به آن روز به تماشای فیلم های سینمای اسپانیا ننشسته بودند، از تماشای این اثر مهیج و صد البته مفهومی لذت بردند. چیزی که فیلم سینمایی پلتفرم 1 را بسیار خاص کرده بود، نحوه روایت و به تصویر کشیدن اختلاف طبقاتی بود.

{

معرفی سریال Alien : Earth بیگانه: زمین زمان پخش و تریلر

|}

دن کیشوت نام قهرمان کتاب «میگل د سروانتس»، نویسنده‌ی اسپانیایی قرن ۱۶ میلادی است. او فردی اشراف‌زاده است که سعی دارد راه و رسم شوالیه‌ها را زنده کرده و شرافت را به جامعه بازگرداند. شباهت دن کیشوت و گورنگ فقط در اعمال و رفتار این دو شخصیت خلاصه نمی‌شود؛ حتی خصوصیات ظاهری مثل موهای ژولیده، چهره‌ی استخوانی و مدل ریش گورنگ هم به شدت شبیه به دن کیشوت است. طبق قانون فیلم، هر فرد می‌تواند یک وسیله را با خود به این زندان بیاورد و گورنگ هم یک جلد کتاب دن کیشوت را همراه دارد.

‌  و سلطنت ها یا هر سیستم و ساختاری مغایر با نظام سرمایه‌داری نمی‌تواند وعده عدالت و تقسیم ثروت دهد. رستگاری  شخصیت محوری در این ساختار انتزاعی، پیام اولیه را تبدیل به ضد خودش می‌کند. غیر از اینکه یک ایده ایدئولوژیک بشدت دم دستی در نقد سرمایه‌داری، گفتمان فیلم را احاطه کرده است.

شخصیت ایموگیری که زنی عاقل اما در عین حال فریب‌خورده است در مقامِ کسی که خود از کارمندانِ زندان بوده است هم‌سلولی بعدی گورنگ است. او بیشترین نزدیکی را به کاراکترِ گورنگ دارد و همچون گورنگ سعی می‌کند با دیدی اصلاح‌طلبانه اوضاعِ محیط اطراف خود را تا حد ممکن بهبود بخشد. فیلم The Platform 2 به کارگردانی گالدر گازتلو-اوروتیا به عنوان یک پیش‌درآمد برای نسخه 2019 ساخته شد. دیوید دسولا، پدرو ریورو (Pedro Rivero)، ایگویتز مورنو (Egoitz Moreno) و خود گازتلو-اوروتیا از نویسندگان این اثر بودند که این بار در پلتفرم نتفلیکس برای تماشا قرار گرفت.

این سیستم ناعادلانه باعث ایجاد درگیری‌های خشونت‌آمیز بین زندانیان می‌شود، چرا که طبقات بالایی می‌توانند به اندازه‌ای که می‌خواهند غذا بخورند، اما طبقات پایین تنها از باقی‌مانده طبقات بالا بهره‌مند می‌شوند. این فیلم به شکلی قوی از تضادهای اجتماعی و بی‌عدالتی‌های اقتصادی انتقاد می‌کند. زن خودکشی می‌کند و گورنگ یک ماه تلاش می‌کند به هر طریقی گرسنگی را تحمل کند ولی گوشت بدن او را نخورد. مرد سیاهپوست قصد رفتن به طبقات بالا را دارد که با بی‌مهری و توهین افراد طبقه بالا مواجه می‌شود.

در حقیقت قسمت اول پلتفرم در زمان خودش و با‌ توجه به شرایط خوب عمل کرد اما قسمت دوم چیزی مضاعف بر قسمت اول ندارد. در پایان می‌توان گفت اگر به تماشای آثاری با نمادپردازی‌های گل‌درشت و مفصل و خلق جهانی کاملا استعاری علاقه‌مندید، احتمالا از تماشای «پلتفرم» و کشف معانیِ استعاریِ اعداد و ارقامِ فیلم و موقعیتهای کنایه‌زنِ آن به احوالات روز جوامع لذت خواهید برد. اما اگر فیلم را به عنوان فیلمی تحسین‌شده در روزهای اخیر انتخاب کرده‌اید احتمالا کمی توی ذوقتان خواهد خورد. چرا که با فیلمی مواجه خواهید شد که شبیه خیلی دیگر از آثار روز دچار نوعی عدم صداقت و هیجانِ کاذب است و سعی دارد خود را بیش از آنچه واقعا هست جدی و عمیق جلوه دهد و در نهایت باعث می‌شود همه‌ی آن تعریف و تمجیدها را بعد از این کمتر جدی بگیرید.

{

فیلم پلتفرم

|}

میلنا اسمیت (Milena Smit) بازیگر اهل کشور اسپانیا متولد 5 اکتبر 1996 (14 مهر 1375) است. او بازیگری را از سال 2020 با فیلم Cross the Line شروع کرد و مورد توجه قرار گرفت. او تا کنون در آثار اسپانیایی‌ای همچون فیلم‌های Madres paralelas، Libélulas، Tin&Tina، سریال‌های  Alma و La chica de la nieve حضور پیدا کرده است. اگرچه او پیش‌تر افتخار حضور در فیلم‌های مختلف اسپانیایی را داشته است؛ اما بسیاری از منتقدان باور دارند که فیلم پلتفرم ۲ برای او نقطه پرشی در کارنامه کاری‌اش محسوب می‌شود.

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند. رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد. در طول مسیر درام، طبقات پایین دستی با خشونتی افراطی به سرمایه‌داری طبقات بالا وجاهت می‌بخشند. تجربه پلتفرم 1 فقط تماشای یک فیلم علمی تخیلی نیست؛ بلکه سفری به عمق رفتار انسانی و مفاهیم پیچیده‌ای است که ساعت‌ها و حتی روزها شما را درگیر خواهد کرد.


بازیگران فیلم مفت بر ایرانی